Hvordan sette opp en kampanje i Google Ads

I digital markedsføring er Google Ads et av mange verktøy som kan være nyttig å kunne. Google Ads er en digital annonseplattform som kan plassere annonser i Google sin søkemotor, på nettsider, mobilapper og i videoer. Kostnadene for Google Ads skjer via betaling per klikk, noe som betyr at du betaler for hvor bra annonseringen er. I dette innlegget vil du få et innblikk i hvordan Google Ads fungerer, og hvordan du plattformen fungerer i praksis.

For å lage en Google Ads annonse går du inn på Google Ads sin hjemmeside. For å lage en annonse er man nødt til å logge inn på en Google-konto før man kan starte prosessen.

Første steg for en Google Ads annonse er å velge hva hovedmålet med annonsen skal være. Her har man tre valg, som sett på bildet ovenfor.

Når man har valgt hva hovedmålet med annonsen skal være kommer man videre til flere spørsmål som vist ovenfor. Disse spørsmålene hjelper Google med informasjon, slik at de kan optimalisere annonsen for dine formål.

Når du har lagt inn nettsiden du ønsker å annonsere vil Google gjøre et gjennomsøk etterfulgt av en visning av hvordan besøkende vil se nettsiden din, både på mobil og datamaskin.

Neste steg vil være å skrive inn annonseteksten. Her er det lurt å skrive kort og konsist, hovedsakelig hva du driver med og hvordan du kan hjelpe leseren. Teksten bør også være engasjerende slik at leseren blir mer oppmerksom på annonsen.

Søkeordtema er neste steg og er viktig for at din annonse skal bli oppdaget av de som trenger dine tjenester eller produkter. Her kan du velge selv hvilke søkeord du vil legge inn, men ta deg tid og tenk over hva du tilbyr og hva leserne søker på. Å finne de riktige søkeordene kan være vanskelig, så ta en titt på denne lenken for å forstå søkeord bedre.  

Når man har lagt inn søkeordene man ønsker må man sørge for at annonsen vises på de rette stedene. Her kan man velge om man ønsker at annonsen skal bli vist på bestemte postnumre eller i bestemte byer eller regioner. Det er også mulig å annonsere i området rundt en adresse.

Å fastsette et budsjett er neste steg, der det kommer opp en anbefaling fra Google. Her kan man tilpasse hvilken valuta man ønsker, samt varigheten på annonsen.

Se over at kampanjen ser riktig ut og at all informasjon stemmer med det du har lagt inn. Når du trykker bekreft har du opprettet din første annonse.

Etter du har gjort ferdig alle stegene vil det være lurt å følge samt spore trafikken på nettsiden din. På denne måten kan du se om annonsen er effektiv, og om annonsen hjelper din drift.

Referanseliste

Google Ads

https://ads.google.com/intl/no_no/getstarted/?subid=no-no-ha-aw-bk-c-bau!o3~EAIaIQobChMI87e0lcH28AIVleh3Ch0GkwcxEAAYASAAEgLUavD_BwE~116542081618~aud-1040415891538:kwd-94527731~11853311507~486564218839&utm_source=aw&utm_medium=ha&utm_campaign=no-no-ha-aw-bk-c-bau!o3~EAIaIQobChMI87e0lcH28AIVleh3Ch0GkwcxEAAYASAAEgLUavD_BwE~116542081618~aud-1040415891538:kwd-94527731~11853311507~486564218839&gclid=EAIaIQobChMI87e0lcH28AIVleh3Ch0GkwcxEAAYASAAEgLUavD_BwE&gclsrc=aw.ds

Søkeord

https://support.google.com/google-ads/answer/2453981?hl=no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *