Hvordan lære seg Google Analytics

Innenfor digital markedsføring er det mange verktøy man kan ta i bruk når man skal analysere data og trafikk. Google Analytics (GA) er et slikt verktøy, og er Google sitt egne analyseringsprogram der man kan se alt fra antall besøkende på en nettside, hvor de besøkende bruker nettsiden og flere andre analysefunksjoner. Google Analytics er helt gratis å bruke, og i tillegg tilbyr Google flere gratis onlinekurs gjennom Google Digital Garage og Google Analytics Academy. Disse kursene lærer deg teorien bak hvordan du skal bruke Google Analytics, men min egen erfaring er at det er like viktig med praktisk læring («learning by doing»). Dette er noe bloggen har hjulpet meg med, da jeg har koblet den opp med Google Analytics og Google Tag Manager. På denne måten kan jeg se hvordan trafikken på bloggen er, samt finne ut av om det er noe jeg burde endre på når det gjelder nettsiden. I dette inlegget vil jeg vise hvordan jeg har gått fram for å lære Google Analytics, og hvilke tips jeg har til deg.

Kurs og video

Enten man er helt ny med Google Analytics eller har noe erfaring med det anbefaler jeg å ta Google sine nettkurs i Google Digital Garage og Google Analytics Academy. Dette kan skape et bedre grunnlag for å lære verktøyet i praksis, samtidig som det eventuelt kan oppfriske minnet ditt fra tidligere. Etter du har gjennomført nettkursene vil du også få et diplom med en personlig kode, noe som kan være interessant å ha på CV, LinkedIn osv. I tillegg til Google sine egne kurs anbefaler jeg også å ta i bruk Youtube som læringsplattform. På Youtube finnes det mange som har god kompetanse innenfor fagområdet og som kan gi deg et annet perspektiv på hvordan ting fungerer i Google Analytics.

Hvordan bruker jeg Google Analytics?

Dersom man som eksempel skriver blogginnlegg, selger billetter eller gjør andre aktiviteter på nett har man som regel et mål om å få mange besøkende. Dette er i hvert fall noe som gjelder for min egen del, og antall besøkende på nettsiden er derfor noe av det jeg sjekker først i Google Analytics. Her kan jeg se på hvilke blogginnlegg som har hatt flest besøkende over tid og kan på denne måten gjøre meg noen tanker om hva som gjorde at antallet ble som det ble. For min egendel har jeg sett at det å dele innlegg igjennom nettverket mitt har gjort at jeg får flere besøkende, noe som ikke er så veldig overaskende. De gangene jeg har unngått å dele innlegg på for eksempel LinkedIn ser jeg også i Google Analytics at antall besøk også er lavere. Dette har gjort meg bevisst på hvor viktig det er å bruke nettverket sitt, dersom man har et ønske om å oppnå noe. Jeg bruker også Google Analytics til å se hvorvidt de som har besøkt siden er «nye brukere», altså om de har vært på bloggen tidligere. Dette kan gi meg en indikasjon på om jeg må bli bedre på å utvikle nettverket mitt, eller om jeg kanskje burde endre på noe. Jeg følger også med på hvor lang tid hver bruker er inne på nettsiden. Jeg kan selv anslå hvor lang tid man bruker på å lese et innlegg, og kan ved hjelp av slik type data gjøre meg vurderinger om hvorfor brukerne forlater siden.

Prøv deg fram 

Prøv deg fram I verktøy som Google Analytics kan man lære mye ved å prøve seg fram, det fungerer i hvert fall for min del. Gjør deg kjent med verktøyet gjennom videoer, kurs og utforskning, slik at du til slutt kan føle deg trygg på hvordan det fungerer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *