Hvor god er nettbutikken til Fretex?

I dette innlegget vil jeg vurdere nettbutikken til Fretex basert på 10 kriterier fra INEVO.no. Etter å ha gått igjennom disse 10 kriteriene vil vi kunne se hvorvidt Fretex har en god nettbutikk som tilfredsstiller kunder på en god måte.  

Førsteinntrykk

Når man møter noen eller noe for første gang tar det kort tid før hjernen får et inntrykk av personen eller tingen. Inntrykk er noe som kan endres hele tiden, men førsteinntrykket vi får er det som setter grunnlaget for hvordan vi vil samhandle videre med eksempelvis personen eller nettsiden. Et dårlig førsteinntrykk for en nettside kan gjøre at potensielle kunder blir «skremt bort» og gjøre at de kanskje ikke vil besøke nettsiden igjen, til tross for at nettsiden tilbyr det kunden ønsker. Et godt førsteinntrykk er derfor viktig for å øke sannsynligheten for at kunden leter seg videre på nettsiden.

For å avgjøre om en nettside har et godt førsteinntrykk er det tre spørsmål vi kan spørre kunder i løpet av 5 sekunder:

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Dersom kundene ikke kan svare på disse spørsmålene i løpet av 5 sekunder, har nettsiden din antageligvis et potensiale for forbedring.

Forsiden til nettbutikk.Fretex.no er oversiktlig og man får et godt inntrykk av hva de forskjellige kategoriene innebærer (herre, dame, auksjoner etc.). Logoen til Fretex er plassert øverst i venstre hjørne og det kommer tydelig frem hvilken nettbutikk man besøker. Bilder og tekst gjør at man lett forstår at det er klær som selges på denne nettbutikken.

Synlighet

Synlighet betyr i denne sammenhengen om nettbutikken er lett å finne frem til (SEO og SEM). Fretex kan kategoriseres som en klesbutikk, og er nærmere bestemt en distributør av brukte klær. Når man søker på både «brukte klær» og «gjenbruk av klær» i Google er Fretex.no den første nettsiden som kommer opp, sett vekk fra annonser. Lokasjonen til Fretex sine fysiske butikker kommer også opp ved disse søkene.

Brukervennlighet

Når kunder har fått et godt førsteinntrykk og har funnet frem til nettbutikken blir neste steg å navigere seg frem på nettsiden. Dette er et viktig moment, da lav brukervennlighet fører til mindre salg i nettbutikken. Nettbutikken til Fretex har gode søkefunksjoner på nettsiden, der søkeord som «genser» og «skjorte» blir fordelt inn etter antall og om det er til barn, dame eller herre. Du kan også filtrere videre etter blant annet merke, farge, størrelse og materiale.

I dagens marked har også netthandel fra mobil blitt veldig normalt. Derfor er det viktig at nettbutikker har et layout som er brukervennlig til både til pc, mobil og nettbrett. Fretex sin nettbutikk er lett å bruke både på pc og mobil.   

Kjøpsprosess

Å tilrettelegge kjøpsprosessen for nettbutikken på en enkel måte vil sannsynligvis gjøre at du selger mer. Når man har lagt til ønskede varer i handlekurven er det tid for utsjekk og betaling. På Fretex sine sider kan du som sett nedenfor velge mellom å logge inn/registrere ny bruker eller handle uregistrert. På siden står det antall produkter du har valgt, bilde og navn på varene, fraktkostnader, mva. og den totale summen kjøpet kommer på. Nettbutikken illustrerer også at kunder kan betale ved hjelp av flere forskjellige betalingsløsninger som bla. Visa, Nets og Mastercard.

Hastighet/Teknologi

Hastighet på nettsider er viktig for å bevare de kundene som allerede er inne i nettbutikken. Ved å ta i bruk verktøyet Google PageSpeed Insights tool kan man se hvilken hastighet nettsider har for både mobil og pc. Fretex sin nettbutikk scorer ganske dårlig på hastighet, da den generelle hastigheten for mobil er på 38 av 100 og pc er på 66 av 100.

Kundetilfredshet

I nettbutikken kommer det ikke fram noen omtaler fra tidligere kunder, heller ikke på TrustPilot. Noe av dette kan skyldes at Fretex selger varer som er gjenbruk og at alle varer er på den måten unike. Det er derfor heller ikke mulig for Fretex å liste sine produkter på sider som prisjakt eller prisguiden.  

Trygghet

Trygghetspunkter som kommer frem i nettbutikken er blant annet frakt og retur. Fretex har en egen side der alt du trenger å vite angående frakt og retur står. Samtidig har nettbutikken kjøps- og leveringsbetingelser som kunder må godkjenne før de gjennomfører et kjøp.

Kundekommunikasjon

Kundekommunikasjon går ut på om bedriften har god kommunikasjon med kundene sine. Fretex er nokså aktive på Facebook-siden Fretex Nettbutikk der de legger ut innlegg ukentlig og svarer på kommentarer i kommentarfeltet dersom kunder har spørsmål.

Priser/Utmerkelser

Fretex viser ikke til noen priser eller utmerkelser på sin nettbutikk.

Konsept og strategi

Konseptet til Fretex går ut på å selge brukte klær gjennom butikk, men også gjennom auksjoner. Dette konseptet gjenspeiler seg til en viss grad i nettsiden, men ikke såpass at besøkende blir skremt fordi det ser slitt og gammelt ut. Nettbutikken kombinerer moderne stiler med  vintage image, noe som passer godt med det konseptet Fretex har.

Til å svare på de 10 kriteriene jeg har gått igjennom vil jeg si at Fretex har en god nettbutikk som er enkel å bruke, skiller tydelig kategorier og en enkel, men god kjøpsprosess. Selv om jeg ser på nettbutikken som god er det fortsatt potensiale for forbedring i blant annet kategorien hastighet/teknologi.

Referanseliste

https://nettbutikk.fretex.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *