Vipps – En mobil lommebok

I dagens marked blir digitale plattformtjenester viktigere enn noen gang. For noen år tilbake fokuserte mange på delingsøkonomi, med nye tjenester som Airbnb og Uber. Nå fokuserer vi mer på plattformøkonomi og hvordan plattformer senker forbrukerens transaksjonskostnader. Digitale plattformer er en type forretningsmodell som legger til rette for transaksjoner mellom to eller flere grupper. Normalt sett er dette forbrukere og produsenter som begge finner nytte i hvert sitt ledd av kjøpsprosessen. I dette innlegget vil jeg ta for meg plattformtjenesten Vipps, der jeg forklarer hvordan Vipps fungerer og hvilke transaksjonskostnader som eksisterer i kjøpsprosessen.

Vipps-logo. Hentet fra SNL

Vipps er en velkjent betalingsløsning for mange. I 2015 lanserte DNB tjenesten Vipps, og det «å vipse» har siden blitt et ofte brukt verb i nordmenns hverdag. Siden 2017 har Vipps stått som et frittstående selskap og i 2018 fusjonerte Vipps AS med BankID AS og BankAxpet AS. Nå står over 100 banker sammen om å satse på Vipps for å lage én felles mobil lommebok.

Kort om Vipps

Vipps er en app på smarttelefoner der brukere må registrere seg med BankID og legge inn betalingskort eller kontonummer, for så å kunne overføre penger. Vipps kan fungere som en betalingsløsning i butikker, overføring fra person til person eller til å betale fakturaer elektronisk. Ved registrering i appen kobles mobilnummer opp mot kontonummer, som gjør at man kan betale til et mobilnummer istedenfor å logge inn på nettbanken ol. Det er også mulig å sjekke saldobalanse på appen, og løsningen straksbetaling gjør at kunder uavhengig av bank får pengeoverføringer direkte inn på kontoen. Vipps kan også fungere som en nummeropplysning, siden så mange har knyttet navn opp mot mobilnummer. Jeg bruker selv Vipps fremfor aktører som 1881.no og 180.no, da Vipps stort sett har legitime brukere registrert i systemet.

Både privat og bedrift

  • Vipps mellom privatpersoner foregår ved at man enten kan be andre om penger eller overføre penger til andre. Ved å la Vipps ha tilgang på kontaktlisten din på telefonen kan man velge hvilken kontakt man skal vipse til. Man kan også søke opp mobilnummer i appen og får da opp fullt navn på den personen man vil gjøre en transaksjon til. Når man har valgt mobilnummer skriver man inn beløp og trykker send. For at ingen skal misbruke Vippskontoen din er man nødt til å enten skrive passord, bruke ansiktsgjenkjenning eller fingerskann for at transaksjonen skal gå igjennom. Personen man vipser til vil da få et varsel på sin telefon, og det opprettes en chat mellom dere to der man kan vippse, be om penger eller sende meldinger til hverandre.
  • Vipps eFaktura gjør at kunder kan betale regninger elektronisk i Vipps. Dette gjør betalinger raskere og enklere både for kunden og bedrifter. For bedrifter betyr denne løsningen at man kan sende regninger rett fra regnskapssystemet, på lik linje som tidligere. Kundene mottar regninger rett inn i Vipps, og kan selv velge om de vil betale der eller i nettbanken. Dette gjør at kunder får en bedre oversikt, og det er ingen kostnader for kunder å ta i bruk Vipps regninger. Kunder har også mulighet til å la Vipps skanne bilder av fakturaer der KID nummer og kontonummer plottes inn i appen av seg selv. Det eneste man må gjøre selv her er å velge bilde av fakturaen og godkjenne overføringen.
  • Vippsnummer er en løsning der lag, organisasjoner og små bedrifter kan ta betalt via Vipps istedenfor å bruke bankterminal ol. Når man registrerer seg i Vippsnummer får man et unikt nummer og QR-kode registrert til brukeren. Her kan kunder vipse i appen på samme måte som man vipser til mobilnummer privat. Det er ingen startgebyr eller abonnementspris for Vippsnummer, men man må betale 1,75% per transaksjon. Vippsnummer er derfor et substitutt for bankterminal og kassesystem, og man får pengeoverføringer direkte inn på konto.
  • Vipps Mobil er Vipps sitt mobilabonnement der prisene går fra kr 250-599,- avhengig av hvor mange GB man ønsker i pakken. Hvis man har Vipps-appen fra tidligere kan man bestille abonnement i appen og Vipps vil ordne resten. Betalinger går automatisk og man får full oversikt i appen.

Transaksjonskostnader – Vipps

Transaksjonskostnader er kort fortalt de ressursene vi benytter oss av i kjøpsprosessen, fra å finne alternativer som eksisterer til å gjøre det mest gunstige valget når vi kjøper en vare eller tjeneste. Vi fordeler kjøpsprossen inn i seks deler som påvirker valget vi tar.

  • Søkekost handler om å finne ut av hvilke alternativer som eksisterer i markedet. Alternativer til Vipps er blant annet Paypal, Apple Pay og Mobilepay.
  • Informasjonskost går ut på å finne ut av hvordan de ulike alternativene er forskjellige, og hvem man stoler mest på. Vipps er en norsk bedrift som har fusjonert med BankID og BankAxept. Disse har høye krav i forhold til personvern, og Vipps har over 100 banker involvert, noe som gir trygghet. Det er også mye informasjon på Vipps sine nettsider, med beskrivelser og bilder av hvordan appen fungerer.
  • Forhandlingskost handler om å velge ut de alternativene du kan tenke deg og man vurderer prisen på alternativene. Vipps er helt gratis å bruke og appen er gratis å laste ned. Om man vipser mer enn kr 5000 vil det komme et gebyr inkludert. Dog er det mulig å vipse kr 5000 flere ganger uten å betale gebyr, altså gratis transaksjoner.
  • Vurdering- og beslutningskost er den delen av prosessen der forbrukere vurderer og beslutter hvilket alternativ man velger. Siden så mange nordmenn allerede bruker Vipps, fører dette til at andre også tar i bruk tjenesten. Vipps er en enkel måte å overføre penger på, og Vipps vil i mange tilfeller være den tjenesten andre nordmenn bruker for å overføre penger til deg.   
  • Evalueringskost kommer i etterkant av kjøpet, der kunder evaluerer varen eller tjenesten. I Vipps sitt tilfelle handler dette om å gi kunden det man lover, og ha et system som beskytter personlige opplysninger og annet. Man har mulighet til å gi tilbakemeldinger til Vipps ved hjelp av chatbots og kundesenter på telefon.
  • Tvangskost er den siste delen av kjøpsprosessen og oppstår dersom man er nødt til å bruke ressurser for å endre eller heve et kjøp. Siden Vipps er helt gratis å bruke kan man avinstallere appen dersom man ikke er fornøyd. Som i evalueringsprosessen har man også mulighet til å kontakte Vipps via chatbots og kundesenter, dersom man har spørsmål eller meninger knyttet til tjenesten.

.

Thomas H. Enger

Leserliste

https://www.vipps.no/

https://www.vipps.no/om-oss/

Krokan, Arne. 2019. Nettverksøkonomi . Oslo : Cappelen Damm.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *